Social Media Icons

slide code

Photo

Lea
Meet Lea - a 20-year-old girl living in Slovakia, who's a big daydreamer and who doesn't see the world how it is, but rather how it should be. On this online diary I write about everything that crosses my mind, which are often times topics that are up to date in today's society.


welcome to my blog

social media icons 2

Search

category 1

EFFLORESCENCE

category 2

LIFESTYLE

category 3

photography

Maturita nie je formalita



Tuším, že som v nejakom článku už dávnejšie spomínala, že ma tento rok čaká maturita zo slovenského jazyka. Mnohí ste mi popriali šťastie, za čo vám ešte raz veľmi ďakujem :) a iní ste boli na tom podobne ako ja. Niektorí možno viete, že študujem na bilingválnom päť ročnom gymnázium a u nás je to nastavené tak, že v treťom ročníku máme tzv. minimaturitu, kde si vyberáme jeden predmet, ktorý je vyučovaný po anglicky a z neho máme taký ústny review z dovtedy prebratého učiva plus ústna skúška z angličtiny, aby sme vedeli ako to funguje na maturite. Zo všetkého sme dostali známky, celé to malo formu oficiálnej maturity až na počet ľudí v komisii a fakt, že sme odpovedali len polovicu oficiálneho času. Vo štvrtom ročníku máme maturitu zo slovenčiny a v piataku zbytok.

Z tejto mojej prvej "veľkej" skúšky som veľmi nadšená nebola. Ako predmet som si vybrala dejepis, nakoľko som mala skvelú učiteľku, pri ktorej ma ten dejepis naozaj bavil a celkom som začala premýšľať nad štúdiom práva. Avšak po tej minimaturite z dejepisu som na chvíľu zmenila názor, nakoľko pre mňa to bolo veľké zlyhanie. Naučila som sa síce všetko, ale ako som tam prišla totálne vystresovaná, dostala som veľké okno a nevedela čo ďalej. Niečo som si síce spomenula, ale veľmi mi to nepomohlo. Dokonca druhá učiteľka, ktorá tam tiež bola sa ma pýtala otázky a keď som raz zaváhala nad odpoveďou, dala mi to pocítiť a následne prichádzali len zákerné až podpásové otázky. To ma totálne položilo a z triedy som odišla s plačom. Potom som šla na angličtinu, kde som mala totálne naháku ako to už dopadne, pretože horšie to byť nemohlo. Čo ma veľmi prekvapilo bol fakt, že som na tej angličtine plynule rozprávala, bola som bez stresu a vtedy som na seba bola pyšná. Výsledok bol taký, že z angličtiny som dostala 2 a z dejepisu 4. Takto pred rokom som si povedala, že na mojom probléme so stresom zapracujem a o rok na oficiálnu maturitu zo slovenčiny pôjdem ako pani, naučená a v úplnej pohode. Dokonca som si bola istá, že slovenčiny dám ľavou zadnou, pretože ma to baví a nikdy som horšiu známku ako 1 nemala. No zas raz som sa mýlila.

Prešiel rok a moje predstavy sa pomaly začali rúcať. To sebavedomie a sebaistota, ktorú som mala sa príchodom písomnej maturity začala vytrácať. Na písomnú maturitu som sa vôbec neučila, jedine som si porobila testy z predchádzajúcich rokov, pretože ako všetci dobre vieme NÚCEM vie vždy prekvapiť a nesklamal ani tento rok. Bola som po tom teste strašne nahnevaná a o to viac, keď mi prišiel výsledok, pretože to nebolo ani o jazyku, ale o chytaní sa za slovíčka, nejednoznačné zadania i odpovede, na ktoré niekedy ani NÚCEM odpovedať nevedel. Celé mi to neprišlo ako maturita, ale test všeobecných štúdijných predpokladov, ale budiš. Som veľmi zvedavá akú maturitu si pripravia o rok na angličtinu. Sloh ma nesklamal, z tém sa vybrať dalo a s hodnotením som bola spokojná.

Po výsledku z písomných som si povedala, že sa na ústnu budem učiť poctivo, aby som si dokázala, že na to fakt mám. Rozvrhla som si to tuším na jednu tému každý víkend, no viete si predstaviť, ako to asi dopadlo 😂.  Čím viac sa blížil termín, tým menej som mala motiváciu niečo robiť. Prelínali sa vo mne pocity "ale ja to viem, dám to ako nič" a pocit "omg, za chvíľu maturujem a ja nič neviem". Reálne som sa začala učiť koncom mája a maturitu som mala dnes. Dokonca som ešte aj ten posledný májový týždeň bola chorá a tak som bola týždeň odstavená. Čiže reálne som mala na naučenie sa asi 10 dní. A ako to celé dopadlo?

Zažívala som pocity bezmocnosti, krízových situácií plných plaču alebo hnevu. Stres vo mne každý jeden deň narastal, najmä keď som počúvala o tom, koľko už toho moji spolužiaci vedia a koľko sa už učili. Chvíľ, kedy som už toho mala dosť a mala som chuť sa na to celé vykašľať, nespočítam na jednej, dokonca ani dvoch rukách. No posledné dni som sa naozaj hecla a učila sa od rána do večera. A ako to dopadlo? Dala som to na 1 a som happy jak dva grepy :))

Hlavná pointa je ale inde. Každý rok vidím na sociálnych sieťach popisy "maturitka formalitka" a teraz, keď už mám jednu časť za sebou a viem aké to je, tak to formalitka nie je. Nepáči sa mi, ako z toho mladí robia gombičku, ktorú spraví i človek, ktorý nechce. Pre mňa by ten popis bol adekvátny, keby študent nemusí stráviť mnoho času nad učebnicami, nemusí prežívať zúfalé chvíle a jednoducho príde a vie, pretože si to pamätá z hodín. A žiaľ naše školstvo nie je na takej vysokej úrovni, aby sme si mohli dovoliť prísť na maturitu s tým, že si to pamätáme z hodín. Vtedy by ten popis naozaj sedel. Samozrejme, tento názor je veľmi subjektívny, každý to má inak. No študent, ktorý chce z maturity za 1 a nie je inteligent od prírody, prežíva naozaj ťažké chvíle počas cesty za tou jeho vysnenou známkou. Máte na to rovnaký názor alebo s týmto výrokom i napriek všetkému súhlasíte? :)

Komentáre

  1. Vždy si rada prečítam pohľady na maturitu od rôznych ľudí, príde mi to fakt zaujímavé. :) V mnohom sa s tebou stotožňujem, ale napríklad si úprimne myslím, že maturita je tak trochu formalita. :D Ja som pred ňou bola strašne, ale že strašne vystresovaná a fakt som tam skoro vracala, no po tom, ako som dostala vysvedčenie, som si uvedomila, že to aspoň u nás všetci strašne nafukovali. Strašili nás tým od prvého ročníka. Pritom by si to mohlo vyžadovať oveľa menej nervov. Teda, jasné, že učiva je kvantum (a často nie je najľahšie) a času málo, no... Určite sa to všetko dá zvládnuť. Bude horšie. :D Inak, len tak medzi nami, mám za sebou dva semestre práva a môžem ti povedať, že ak fakt brutálne nežerieš ústavu a nemáš 100% zmysel pre verejný poriadok, dvakrát si premysli, či to chceš študovať. :D Ja to mám našťastie v rámci jazyka v obchodnej sfére, ale aj tak som mala dosť. :D Každopádne ti budem držať palce!

    Sabi z blogu Beautiful savage

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Keď už si ňou človek prejde a cíti sa ako "boss of the world" a "pff to bolo aké ľahké", tak áno, je to formalita. Avšak aj keď som sa po maturite cítila mega pyšná na seba, stále som to nedokázala brať ako formalitu, už len kvôli tomu množstvu stresu, ktorý som prežívala a času, čo som tomu venovala. Je mi jasné, že keď budem na výške tak si skutočne poviem že maturita bola oproti vysokoškolskej skúške nič. No i tak mi už ide doslova hore krkom ako to každý píše každý jeden rok kade tade po sociálnych sieťach. Dokonca keď som bola mladšia a videla som to niekde, tak som si povedala že maturita musí byť ľahká - a ona aj je, ale treba sa na ňu aj pripraviť či už po stránke vedomostnej alebo psychickej.
      Hah, ďakujem za radu! Od práva som na 95% upustila, už len kvôli rodinkárstvu tuto na Slovensku a dlllhej koncipientskej praxi. Jediný dôvod, prečo by ma právo bavilo je, že by som mohla bojovať proti nespravodlivosti, krutosti a zlu, avšak to sa v tejto krajine asi ani nedá bez nejakých tých kontaktov a dejepis už naozaj nechcem ani vidieť! 😂

      Odstrániť
    2. Tú maturitu a vôbec všetky stresové situácie každý prežíva inak, tak je len samozrejmé, že napríklad zrovna tebe sa to ,,formalitkovanie" nepáči. ;) Navyše to aj v rôznych inštitúciách môže prebiehať ináč, takže určite aj to treba brať do úvahy. A čo sa týka situácie okolo práva na Slovensku... fu. Dnes to musia mať mladí právnici asi veľmi zaujímavé.

      Odstrániť
  2. Maturita teda rozhodne nie je formalita. Maturovala som zhruba pred mesiacom a nič také ako "keď nepreskočím, tak ma prehodia" to nebolo. Mojou veľkou chybou bolo, že som sa na ústne maturity učila nárazovo, a teda zhruba dva týždne pred samotnou maturitou. Stalo sa mi, že na niektoré otázky jednoducho nezvýšil čas a zákon schválnosti ani v tomto prípade nesklamal. Keď prvýkrát vytiahneš otázku z číslom tebe neznámym povieš si nejako bude, no keď sa to stane opätovne aj druhýkrát začínaš chytať závraty. V tom momente sa mozog prepne do režimu september a človek nie je schopný myslieť na nič, čo by sa týkalo daného merita veci. Všetko však nakoniec dopadlo až príliš dobre :), no formalitou by som to nenazvala.
    www.karollinatom.blogspot.sk

    OdpovedaťOdstrániť
  3. veľmi rada spomínam na maturitu a maturitný ročník. nie je to formalita. to obdobie človeka veľmi zmení :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Presne tak, súhlasím. Je to asi také prvé najvýznamnejšie obdobie mladého dospelého :)

      Odstrániť
  4. Teraz s takým odstupom času by som aj povedala, že maturitka bola formalitka, lebo keď prišli moje prvé skúšky na výške, hneď mi došlo, že maturita nebolo nič, lebo naučiť sa za týždeň hrubú knihu chce special skills, a celkovo to učivo, spôsob skúšania, to, že v komisii boli učitelia, ktorí nás poznali už dlhé roky, bolo super a žiadna katastrofa. Ale zase tiež si veľmi dobre pamätám na moje mental breakdowns počas akademického týždňa, kedy som nevedela, či sa skôr učiť dejepis alebo slovenčinu, či už na to kašľať alebo ešte rýchlo niečo tlačiť do hlavy; a maturitka formalitka to vtedy teda nebola :D Hoci je pravda, že na výške sú matury dvakrát do roka a často je to niekoľkonásobne ťažšie, ono sa to veľmi nedá porovnávať, lebo keď človek maturuje, zdá sa mu do ako najťažšia vec na svete. Keď príde na svoju prvú skúšku na výške, už sa mu to zdá byť najhoršie a maturita je oproti tomu nič, ale potom prídu štátnice a obhajoby, a nejakú skúšky a matura sú malina :D ❤
    SIMPLY BERENICA // Facebook Page // READ ABOUT "CAN ONE MAKE A CHANGE?"

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Dúfam, že to tak o dva roky budem brať i ja! 😂❤️

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

ppl love these

Stres, duševné zdravie, imunita
Tento rok je po dlhej dobe iný, doslova odlišný od minulých rokov. Nikomu z nás by na Nový rok nebo…
Now is time to GIVEAWAY! - Spring awakening
Ahojte, :) dnes nastal ten deň kedy vyhlasujem ďalšiu Giveaway! Ano, čítate dobre. Už vo viacerých …
First Giveaway!!
Príjemné štvrtočné popoludnie prajem, :) dnes to nebude jeden z tých článkov čo robievam. Už dlhšiu …
TOP kozmetické produkty do 3 eur
Ahojte! :) včera pri písaní vedecko-fantastického príbehu do školy som rozmýšľala, čo by som mohla n…